Oorsprong


Schoolvoorbeeld is voortgekomen uit de succesvolle aanpak van Klassewerkplek in het primair onderwijs. Naar aanleiding van verzoeken van RAL/RAP-projectleiders is er een versie ontwikkeld specifiek voor het voortgezet onderwijs. Dat is Schoolvoorbeeld geworden.

Het ontstaan van Klassewerkplek

Klassewerkplek is ontstaan uit de persoonlijke ambitie van een zij-instromer. Na ruim 20 jaar als bestuurder/ondernemer leiding te hebben gegeven aan een sterk groeiende organisatie in de IT-sector (een sector met een structureel personeelstekort), wil Paul Baan weer ouderwets impact hebben. Hij wordt zij-instromer op een basisschool in het midden van het land en werd meester Paul van groep 7. Daar ziet hij de grote uitstroom van leerkrachten en de effecten daarvan in de school. Na gesprekken met verschillende besturen richt hij Klassewerkplek op, gebaseerd op een effectief instrument uit het commerciële bedrijfsleven om actief aan behoud van medewerkers te kunnen werken.

Klassewerkplek richt zich op het meten van werkgeluk onder leerkrachten in het primair onderwijs. Omdat geluk niet in absolute termen te meten is, werkt Klassewerkplek met een stellingenlijst gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek om zo relatieve geluksscores van deelnemende scholen te bepalen.

Scholen die hoog scoren in het onderzoek worden benoemd tot Klassewerkplek. Deze scholen geven het goede voorbeeld qua werkgeluk (en daarmee behoud) van leerkrachten. Inmiddels is bekend dat er ook een relatie bestaat tussen onderwijskwaliteit en stabiliteit van onderwijsteams, dus er is veel interesse in het onderwerp.

Met name de schoolleiders van Klassewerkplekken krijgen daarmee allerlei kansen hun visie en aanpak te delen. Op die manier hoopt Klassewerkplek sector-breed het werkgeverschap naar een hoger plan te tillen.

Verder lezen?

Ook een Schoolvoorbeeld worden?

Doe mee en trek nieuwe docenten aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil jij niks missen en op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het lerarentekort & werkgeluk in het onderwijs?