De rapportage


De rapportage die deelnemende teams en scholen ontvangen dient als startpunt voor verdere vergroting van het werkgeluk van docenten. Inmiddels weten we dat de krachtigste interventies op dit gebied altijd gebeuren met het gehele team tezamen. Vanuit Schoolvoorbeeld raden wij dan ook aan de rapportage met het hele team te bespreken en in gezamenlijkheid acties uit te zetten voor het vergroten van het werkgeluk en het versterken van het behoud van docenten.

Bovenstaande fictieve voorbeeldrapportage komt uit ons PO initiatief. Je ziet hoe een bestuur alle scholen op de belangrijkste voorspellende thema’s voor behoud van leerkrachten/docenten kan vergelijken. In het voortgezet onderwijs kun je zo organisatie-eenheden (schoolteams) onderling vergelijken. Voor de betreffende teams is duidelijk op welke vlakken ze kunnen groeien, en welke teams als voorbeeld kunnen dienen.

De teams zelf krijgen een gedetailleerd inzicht in de specifieke scores per onderdeel van ieder thema. Ook daar kunnen ze zien hoe ze ervoor staan en waar groei mogelijk is. Door specifiek de positief geformuleerde stellingen als gespreksstarter te gebruiken, is het mogelijk om gezamenlijk tot constructieve oplossingen te komen, omdat het streefpunt op voorhand duidelijk is.

Hulp nodig?

Omdat Schoolvoorbeeld een onafhankelijke positie als onderzoeker wil waarborgen, hebben we geen eigen adviseurs die helpen met het oppakken van projecten naar aanleiding van de rapportage. Wél delen we graag onze kennis op basis van het brede onderzoek, én hebben we een netwerk aan partners die kennis hebben van het onderwijsveld én het werken op basis van bewezen inzichten rondom werkgeluk.

Wilt u meer weten over onze partners of een kennismaking plannen? Neem dan contact op via info@schoolvoorbeeld-vo.nl.

Ook een Schoolvoorbeeld worden?

Doe mee en trek nieuwe docenten aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil jij niks missen en op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het lerarentekort & werkgeluk in het onderwijs?